سوغات کرمان, شیرینی سنتی, شیرینی ها, قاووت, قطاب, کلمپه, کماچ سهن

شیرینی های سوغات کرمان

کرمان از جمله شهر های تاریخی ایران ،با قدمت زیاد و دارای شیرینی های قدیمی که سوغات این شهر نیز به شمار می آید.از جمله این شیرینی ها کلمپه، کماچ سهن ،قطاب،قوتو یا قاووت

کلمپه

کلمپه شیرینی سنتی کرمان؛ ظاهری شبیه کلوچه با این تفاوت که داخل آن خرمای چرخ شده قرار دارد. تاریخچه کلمپه برمیگردد به گذشته که زنان کرمانی با استفاده از مواد اولیه اورگانیک خود با آتش و هیزم کلمپه را طبخ می کردند.ولی در زمان حال کلمپه به عنوان سوغات کرمان در کارگاه های بزرگ به تعداد زیاد تولید و صادر میشود و در ایران شناخته شده است.

کماچ سهن

کماچ سهن نوعی شیرینی است که خمیر آن از ترکیب آرد گندم و آرد جوانه گندم تهیه می شود .داخل آن لایه ای از خرما ،گردو یا پسته است؛ این شیرینی مقوی با کالری زیاد و خواص بسیار زیاد که قطعه کوچکی از آن احساس سیری به وجود می آورد .

قاووت

قاووت که در کرمان به تلفظ قوتو مشهور است از ترکیب دانه های مغذی و آسیاب شدن آن ها حاصل می شود که در دسته تنقلات و شیرینی ها نیز می توان از آن نام برد و انواع مختلفی مانند: نخودی، شکری، پسته و …. دارد. قاووت به صورت گسترده در کرمان به مصرف می رسد و خواص درمانی قابل توجهی دارد.

قطاب

قطاب یکی از قدیمی ترین و با اصالت ترین نوع شیرینی ایرانی به شمار می آید. که سوغات شهرهای کرمان و یزد است. هر شهر یه دستورپخت و شکل خاصی دارد. قطاب کرمانی شیرینی است در دو نوع گردویی و پسته‌ای تهیه می‌شود. در لایه بیرونی آن خمیرمعمولی درست می‌شود و با پودر قند تزیین می‌گردد . برای داخل آن از مغز پسته و شکر آسیاب شده یا مغز گردو و شکر آسیاب شده‌استفاده می‌شود.

شیرینی سرای کندو ارائه دهنده انواع کیک های تولد و شیرینی های متنوع در رنگ و طرح های مختلف

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *