انواع شیرینی, شیرینی سنتی

شیرینی گز و انواع آن

در این مقاله می خواهیم به شیرینی گز و انواع مختلف آن بپردازیم. گز نوعی شیرینی سنتی ایران و جز تنقلات شیرین محسوب می شود و در اشکال مختلف تولید می شود. همچنین به عنوان سوغات اصلی اصفهان شناخته شده است. این شیرینی محبوب، همچنین درشهرهای مختلف ایران از جمله: کرمان، همدان، چهارمحال و بختیاری، فارس و یزد نیز انواع آن تهیه می‌شود. مواد تشکیل دهنده شیرینی گز شکر، سفیده تخم مرغ، مغز بادام و پسته و هل و گلاب هستند.

تاریخچه شیرینی گز و خاستگاه آن

خاستگاه این شیرینی محبوب شهر اصفهان هست. اولین بار به نام محمد علی شکرچیان که اصفهانی بوده است تولید شده است. گز اصفهان قدمتی بیش از ۴۵۰ سال دارد. طبق گفته‌ها «گز اصفهان» از زمان صفویه در اصفهان به‌وجود آمده‌است. بیش از ۹۰درصد گز کشور در اصفهان تولید می‌شود. هم‌اکنون نزدیک ۴۵۰ واحد تولیدی در اصفهان به تولید گز مشغول هستند. به عنوان یکی از اولین صادرات ایران از اصفهان محسوب می شود. امروزه در کنار علمی و صنعتی شدن کارگاه‌های تولید گز در اصفهان، برندهای قدیمی گز اصفهان که اکثراً مربوط به دوران اواخر قاجار و پهلوی اول هستند همچنان به فعالیت خود، و اکثراً به صورت خانوادگی، ادامه می‌دهند.

انواع گز

  • گز آردی: در مدل آردی، داخل بسته بندی گز آرد وجود دارد که این موضوع باعث خشک نگهداشتن گز و عدم چسبندگی آن به همدیگر میشود.همچنین  گز  طعم مطبوع و دلپذیری به خود می گیرد. 
  • گز لقمه ای: در مدل لقمه ای ، گز ها بصورت لقمه لقمه شده یا سکه ای در اندازه های منظم برش داده شده در داخل جعبه نگهداری میشوند .
  • سوهان گزی:  گز همانند یک مغز در درون سوهان پیچیده است.
  • گز شکلاتی: گز با روکشی از شکلات پوشیده شده را گز شکلاتی می گویند ( یا به صورت یکدست یا تزئینی روی سطح گز قطعات شکلات ) وجود دارد.
  • گز کم کالری: در این گز در تولید آن آرد و قند استفاده نشده یا درصد بسیار جزئی استفاده شده که مناسب برای افرادی که دارای رژیم های خاص غذایی هستند.
  • گز پروبیوتیک: پروبیوتیک یک نوع باکتری و مخمر است که برای سیستم گوارش مفید است که با تولید این نوع گز فرآوری می شود.
  • همچنین گزها با تزئین وطعم مختلفی چون گز خرمایی ، گز پسته ای،گز بدون قند و…
شیرینی سرای کندو ارائه دهنده انواع شیرینی ها وکیک ها در طرح ها و طعم های متنوع و جذاب، همچنین تنقلات، آجیل و خشکبار، مجموعه شیرینی کندو آماده سفارش گیری از مشتریان گرامی برای جشن های شماست. 

 

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *